أرض الغجر

٣.٢٨.٢٠٠٧

تاج


تاج من يحى .. يمكن لحالة ثبات عقلى مش فاهمة علاقة الموضوع بالتاج , خاصة ان كلمة تاج بترن فى عقلى تاج محل, ما علينا ..
فرصة لطيفة لإجبارك على كتابة ما يريده الاخرون فى المكان المخصص لما تريده , افتكر ان ده تانى واحد وصلنى , شو سألتنى مرة أظن كان " ايه اللى بيخليك سعيد " سؤال حسيته مضحك جداً , فى اوقات ممكن لو حد قال سمكة تضحك جامد جداً , اختبرنا الحالة دي لأخر مرة من اسبوعين ,او انك تكون سعيد لأن مفيش حاجه تخليك حزين .. حكم العاده يعنى , الاشياء السعيدة لم تحدث بعد ,
مش عارفه ايه اللى فكرنى ,
نيجى لتاج يحى اللى مش تاج محل
____________________
هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟
اسئلة محرجه جداً , بس للى بيتحرجوا بأه , لأ , عمرى ما كنت تلميذة شاطرة .. امممم .. مش اوى يعنى ..
: فى ابتدائى
كنت فاشلة مع مرتبة الارف , كنت مطلعة عين اهلى ومدرسينى فى المدرسة والبيت , اعتقد انى الوحيدة فى العالم اللى جابت ملحق فى تانية ابتدائى , كنت مزاج جداً , حياتى كلها كانت لعب وبس اكتشفت بعد كده انه كان لمجرد انهم بيمنعونى منه , دايما عايزنى اذاكر اذاكر ومش راضيين يخلونى العب مع العيال , ولذلك قضيت كل لحظة فى ابتدائى بحاول العب , مش فاكرة امى بدأت اقرا واستنى بابا ييجى بمجلة علاء الدين وسمير ,وادهم صبرى بس عملنا مكتبة فى الفصل , والميس عملتلى جواب استدعاء ولى امر لما طلعت مجلة ميكى الكبيرة من كتاب العربى فى الحصة , وتقولى وانا اللى فاكراكى بتذاكرى , الغريب انها كانت بتحبنى أوى ,يمكن الوحيدة من مدرسين ابتدائى , هى وميس فى الحضانه أظن اسمها ميش نشوى اظن برضه بس لما كنت بشوفها كنت بجرى اسلم عليها , ومش فاكرة ليه .
فى اعدادى :
جبت الملحق التانى فى نفس مادة الملحق الاولانى , كان فخر طبعاً للمرة التانية بجيب ملحق فى المتحان عبيط , لكن ماكنتش اعرف انه عبيط , كان على درجتين ولا حاجه مش فاكرة اوى , المهم بدأت فى تالته اعدادى أقول هه .
ثانوى :
أولى كانت مرحلة انتقاليه لأننا كنا نازلين من بلد عربى بدل ما ننزل على كايرو اللى احنا كنا فيها نزلنا على اليكسا بعد ما نقلنا , كنت مكتئبة جداً , وتتويجاً لماضيا فى المذاكرة كانت النتيجة سيئة فعلاً .
سنة تانية بدأت افهم اللعبة وبقالى اصحاب وكنا بنذاكر مع بعض فى الاخر , بس مفيش فايدة كنت جايبة وبلا فخر 64 % , وكانت مأساة اغريقية فى البيت وفى العيلة , ومحدش قدر يفهم ليه اجيب فى العربى درجه عاليه والباقى زفت .. مزاج بأه .
تالته اضطريت اسفة انى اصفى دماغى للمذاكرة وبس , اصحابى كانوا بيخبوا منى الروايات ويعملوها هديه " لو خلصتى فصل الجيولوجيا " تاخدى روايه , وهكذا .. بعد ما تخطت ماما الـ 84 % بدأت تهزأنى تانى , طب ما انى بتفهمى أهوه .. كنت جايبه درجات عاليه برضه فى المواد اللى بحبها بس والباقى بيحترم نفسه .
فى الكليه :
كنت ممتازة جداً , ومن شلة العيال الشاطرين اللى بتتصور محاضراتهم وتلف على الدفعه كلها وطول الاربع سنين بحاول اجيب امتيازايه واحدة ماعرفتش غير فى اخر سنه , بعد ما عرفت ان تقديرى العام جيد جدا وروحت الكلية انذهلت لما لاقي كل موادى امتياز ماعدا مادتين بتوع دكتور واحد .
أحب مادة , أكره مادة ؟
أكره مادة
الرياضة
الرياضة
الرياضة
الرياضة
الرياضة
انا بكره الرياضة والحساب , ولى الفخر ان عمرى ما حليت مسألة قسمة مطولة فى حياتى كلها غير واحدة بس مش عارفه حليتها ازاى , وماما ماصدقتش وقالت عليا غشاها .
انا بكره اى حاجه فيها ارقام ولو 1+1= .. وساعة ما حد بيتكلم عن ارقام قدامى بدوخ وبفقد تركيزى كله , ومش بس عشان كل مدرس ومدرسة رياضة فى حياتى كانوا دزمة ماعدا ميس نهلة فى اولى اعدادى , لكن يبدو ان نصف المخ الايسر تقريباً بايظ عندى لأنى برضه مش كنت بحب الانجليزى ( مادة الملحقين ) فى ابتدائى ماكنتش بحضر فحصلت على الاول , وفى اعدادى كان عندنا مادتين انجليزى , واحد عادى والتانى كان مستوى رقيع " رفيع يعنى " بيطبق لأول مرة علينا والملحق التانى كان فى الرقيع طبعاً كان اسمه جيرنى اون كورس .. لكن انا استحمل اى شئ الا الرياضة والحساب .
فى الكلية كانت المواد عادى على حسب الدكتور , لكن فضلت اكره الرياضة , وكل واحد علمى رياضة رغم ان مامتى و اختى ووالدى واصحابى كلهم ماعدا اتنين و90 % من قرايبى علمى رياضة .. لكن سبحان الله فيهم سينس مادية حياتى بشع ... احم المهم بدل ما نعك أكتر
أحب مادة
العربى ما عدا النحو , طول عمرى اموت فى العربى ماعدا النحو , كنت بموت فى حصة التعبير والقراءة , والنصوص , حصة النحو كانت دايماً خنقة بس مش كنت بكرهه أوى , لحد ما اتعرفت على الفرنساوى فى اعدادى , مادة تحفة جداً كانت حلوة اوى وكانت الدموازيل دايماً تعلمنا اغانى بالفرنسى, كنت بحبها أوى وكانت بتحبنى , ولما شافتنى مركبة ضوافر قص ولزق كإعلان عن الانضمام فى " جمعية المرآة المتوحشة " اتكسفت أوى , عامةً كانت اى مادة احبها عن طريق مدرسها . ماعدا العربى , وروح قلبى " الفلسفة " علاقى بيهم عاليه اوى انا مش كنت بحب المادة دى لأ , الحب كان يتقلص جمبها , انا كنت بسمع المنهج كر , ورا بعضه , يمكن ما عدا " الاجتماعيين الوضعيين " بس المادة دى كانت بلسم يرحمنى من ارف الثانوية العامة .
احب مادة فى الكليه
الفلسفة برضه
تاريخ الفكر الاجتماعى
علم النفس الاجرامى
بعد التخصص
علم اجتماع الادب
تحرير صحفى
وكالات انباء
يااااااه ايام
كنت عايزة تطلعى ايه وانتى صغيرة ؟
كان نفسى اكون ظابطة بوليس , وبعد ادراكى لاستحالة الامر , صحفيه , ومدافعه عن حقوق الانسان .
أمرر البتاع ده لــ
  • نانا
  • شو
  • ميراج
  • رون لما ترجع
  • بليلة لما تفضى
  • بقايا
  • شا - تى
  • سراج
  • احمد السعيد لما يرجع من الجيش

ولمن دخل مدونتى بقلب نقى و غير


Posted by شــغــف :: ٣:٥٢:٠٠ م :: 6 Comments:

Post a Comment

---------------oOo---------------